Att besöka Kinas fantastiska vägg: en reseguide

“Han som inte har klättrat den fantastiska väggen är inte en riktig man.” Mao zedong

Nästa stopp på vår resa med Kina var den forntida, finansieringsstaden Peking. Det är inte exakt en budgetplan för backpackning av perfekt destination men denna kraftigt befolkade stad på 15,6 miljoner människor var någonstans vi hade sett fram emot att se under en extremt lång tid. Vi dök upp på morgonen efter att ha haft en härlig sömn på “Soft Sleeper” -tåget. De flesta budgetplanerings -backpackers väljer troligen den svåra sovhytten (som vi har uppträtt tidigare). Men den här gången hade vi inget alternativ och var tvungna att boka den eleganta mjuka sovhytten. Det fanns 2 bäddar på antingen våningssäng, i motsats till 3 på den svåra sovhytten, liksom varje fack hade en dörr. Tyvärr upptäckte den smyga cigarettrök fortfarande en metod för att väcka in i vår stuga, men det var mycket bättre än de svåra sömnarna.

Getter på vägen super upphetsad över att vara i ett mjukt sovrum!
Vi dök upp på den enorma tågstationen och insåg att vi hade glömt att komma i kontakt med vandrarhemmet för att upptäcka vilken buss vi skulle ta in i staden. Vi hade inga minuter kvar på vår mobiltelefon och upptäckte oss att vandra runt denna livliga station och försöka upptäcka någon som talar engelska-vilket aldrig har hänt. I slutändan kunde vi använda en telefon och komma i kontakt med vandrarhemmet. Vi navigerade i bussystemet till tunnelbanelinjen såväl som när vi visade upp mängden människor som väntar på ett tåg var otroligt. Vi hade hanterat för att dyka upp under rusningstiden såväl som människor var överallt och försökte desperat i form på tåget. Av programmet vi hade våra ryggsäckar på så vi hade lite till någon möjlighet att slåss mot vår metod i. Säkerhetsvakterna pressade faktiskt människor med båda händerna och försökte fylla dem i vagnen! Det var lustigt. Vi kom slutligen på tåget och gick till vårt vandrarhem, där vi hälsades med vänliga ansikten samt en mer cool vandrarhem. Kina är en fantastisk destination för budgetplanryggar och även om vandrarhemmen är något mer än de som säger, Sydostasien, är de alltid ett fantastiskt värde för pengarna.

Denna anteckning på vårt vandrarhem var något förlorat i översättningen
Mmm, välsmakande snygga skorpioner såväl som tusen för en BBQ på gatan
Peking är en stor spretande stad, full av forntida design såväl som attityder, men visar på samma sätt dess upp såväl som kommande samtida sida. Vi beslutade att tillbringa 5 dagar där för att se bara en bråkdel av vad den här platsen har att erbjuda. På vår allra första dag gjorde vi vår metod till den ökända Tiananmen-torget samt nära förbjudet stad. Det finns så mycket att se att vi kunde ha tillbringat hela tiden där, men det varma var att komma till oss så vi utforskade bara några timmar. Den förbjudna staden är det största såväl som det finaste bevarade komplexet av forntida byggnader i Kina. Detta enorma palats var kejsarstyrets hus under Qing -dynastierna. Vi vandrade runt och såg så många sevärdheter att vi inte kan lista dem alla. Några av höjdpunkterna var draketronen där kejsaren skulle ordna över tjänstemän, de fantastiska hallarna som var den viktigaste delen av den förbjudna staden samt utnyttjades för ceremonier, 7000 kvm. Meter Imperial Garden samt Hall of Bevaring Harmony som användes för banketter samt imperialistiska undersökningar.

Den förbjudna staden, Peking
in i den förbjudna staden, Peking
en av de många palatserna i den förbjudna staden, Peking

Nästa på vår Peking -turné för dagen beslutade vi att göra vår metod till det underbara Lama -templet. Detta är det mest hyllade tibetanska buddhistiska templet utanför Tibet själv. Templet är en plats för tillbedjan för de regionala människorna såväl som pilgrimer kommer långt borta för att underkasta sig. Platsen var spektakulär! Vi har sett många buddhistiska tempel men detta var en av våra favoriter. De underbara fresker, fantastiska bågar, dekorativa snickeri, färgglada bönflaggor samt 18 meter hög Buddha -staty var alla fantastiska. Den tibetanska kulturen är en av mina favoriter. Att vara här påminde mig om de människor vi hade nöjd och byarna vi hade varit på under vår vandring med Himalaya i Nepal.

Vacker design vid Lama -templet, Peking
gyllene helgedomar, Lama Temple, Peking
Buddha behöver pengar !!
kloster vid Lama Temple Complex, Peking

18m High Buddha, skulpturerad från en enda bit sandelträ
Eftersom vi var i Kina var det ingen fråga i våra sinnen att vi var tvungna att se vår fjärde QVärlden, den fantastiska muren i Kina! Detta är en teknisk prestation av legendariska proportioner. Väggen började utvecklas över 2000 år tillbaka under Qin -dynastin (exakt samma dynasti som utvecklade de spektakulära terrakotta -krigare). Privata murar utvecklades individuellt av olika kungarike runt Kina för att hålla fiender och i slutändan kopplades samman. Att bygga väggen tog många otaliga arbetare såväl som många omkom under denna ansträngning; Människor säger till och med att de avlidna arbetarna användes för att utveckla väggen!

Så småningom misslyckades emellertid den “ogenomträngliga” väggen såväl som mongolerna invaderade Kina. När tiden gick slutade väggen meningslös i att hålla fiender eftersom det fanns nya uppfinningar, dvs: flygplanet. Det finns så många olika delar av väggen att du kan gå till men vi beslutade att se de mindre återförda och mindre besökta området i Mutianya, vilket område är känt för sina 26 Ming -dynasti -skyddstorn samt fantastisk utsikt … eller på Minst på en trevlig dag skulle det vara! Återigen beslutade vi att se en av de berömda sevärdheterna i Kina såväl som igen, vi hade regn. Det var inte nästan lika dåligt som vår resa till drakens ryggrad, men det fanns ett lågt liggande moln och en lätt dropp. Trots det dödade det inte vårt höga humör. Vi var på den fantastiska väggen och var bortom glada över att vara där.

Getter på vägen vid Kinas fantastiska vägg

Den anmärkningsvärda fantastiska väggen i Kina
Kinas fantastiska mur som snakar ner bergssidan

Kinas fantastiska vägg
Nick på Kinas fantastiska vägg – vill att molnen tar bort

Jag förväntade mig dock inte att det skulle vara en sådan vandring lika mycket som väggen. Vi vandrade upp stenskurna steg i cirka 45 minuter innan vi nådde toppen. När vi var uppe gick vi upp branta lutningar, sedan tillbaka och sedan backa upp var det ett fantastiskt träningspass. När vi nådde slutet av Mutianya -delen av väggen fanns det en indikation på att jag checkade ut “inga turister utöver denna punkt”, men vi är inte turister, vi är backpackers! Så vi bestämde oss för att fortsätta gå och är så nöjda att vi gjorde.

Dariece på den “förbjudna” delen av Kinas fantastiska vägg

Detta var biten av väggen som var i det är något originalt tillstånd, inte alltför återställt, men inte smulande heller. Det allra bästa var att det inte fanns några andra turister där, bara oss. Vi gick ungefär ½ timme mer i “no-go” -zonen och åtnjöt varje minut av den. Molnen började till och med dela lite såväl som regnet helt släppte. Vi gick hus efter en fantastisk dag och åtnjöt några chattar med andra resenärer över en BBQ -middag som vandrarhemmet satt på.

Det var ett par saker som vi ville se i Peking innan vi gick vidare; en är den nationella stadion eller fågelbo. Byggnaden är massiv. Tyvärr verkar alla pengar som placerades i det för OS 2008 ha gått till spill. Det händer inget för tillfället, men det kommer uppenbarligen att bli ett köpcentrum eller ett underhållningskomplex.

National Stadium/Bird’s Nest, Peking
det olympiska komplexet

National Stadium/Bird’s Nest på nära håll
Trots att vi var där för att se denna stora stålsikt (över 42 000 ton stål användes för att göra fågelboet!), Var jag stjärnattraktionen. Som skulle inträffa under hela vår resa med Kina, skulle många kvinnor komma så mycket som jag med något i mandarin och viftade med kameran. Jag har haft så många bildskott, jag borde börja ladda människor för mina tjänster.

Dariece får sin bild tagen med en upphetsad kinesisk kvinna
fotografering!

Bortsett från att roaming på gatorna hade vi ytterligare ett område i staden som vi verkligen ville se, Nanluogu Xiang. Detta coola område förstås för sina välsmakande livsmedel, billig sprit samt gammal stilarkitektur. Vi åt köttspett, liksom en fascinerande måltid – en stekt crepe med ägg, örter och ett slags stekt bröd rullade upp ihop.

Ställ upp för den välsmakande maten på Nanluogu Xiang Street

Ägget, crepe-typen på Nanluogu Xiang, Peking
Det var en perfekt metod för att avsluta våra fem dagar i Peking. Vi enGlädde vår tid i denna forntida stad och var utanför att följa morgonen för att se ännu en alltför befolkad stad, Shanghai!

Som det här inlägget? Klara det!

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon -partner och likaså en ansluten till vissa andra återförsäljare. Detta innebär att vi gör provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köp från dessa återförsäljare.